top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תפרנקל אמסלם ושות'

מתי צוואה לא תקפה - העמדה המשפטית

עודכן: 6 באוג׳





עריכת צוואה מהווה צעד בהבטחת העתיד הכלכלי של משפחתך אחרי לכתך. היא משמשת כחוליה משמעותית בשרשרת כלי ניהול הסיכונים הכלכליים שלנו לצד חסכונות וביטוחים ומבטיחה כי ביום אליו מגיע כל אדם, היקרים לנו יוכלו לקיים את רצוננו במלואו.


על אף שהצוואה נועדה בראש ובראשונה להיאבק באי הוודאות, לא פעם, עשוי לעלות חשד כי הצוואה נוסחה בנסיבות שאינן יכולות להבטיח כי רצונו של המצווה אכן מגולמות בה.


רבים מהניצבים בפני צעד משמעותי זה בחייהם ופונים לעורך דין שיסייע להם לנסח צוואה תוהים לצד שאלות פשוטות כמו כמה עולה להכין צוואה, גם שאלות מהותיות יותר כמו מתי צוואה לא תקפה וכיצד ניתן להימנע מסיטואציה כזו ככל הניתן. מיד נסקור את כל התנאים שבגינם צוואה עשויה להיפסל ובעיקר, איך ניתן למנוע מציאות שכזו.



צוואה מבוטלת
צוואה מבוטלת

1. השפעה בלתי הוגנת


החוק הישראלי מכיר בעובדה שבמקרים מסוימים, עשוי המצווה להיות מצוי תחת מכבש לחצים ניכר. בני משפחה ומקורבים אינטרסנטים עלולים לנסות להטות את הכף לטובתם ולהפעיל מניפולציות על המצווה על מנת להבטיח את חלקם בירושה או ליהנות מנתח גדול יותר. תחבולה, או השפעה בלתי הוגנת כוללת כל ניסיון הטעיה שלא בתום לב, לרבות איומים ואפילו סחיטה רגשית. כמובן שיש לחלק בין השפעה מותרת להשפעה בלתי הוגנת, ולא כל השפעה נופלת בתחום של השפעה בלתי הוגנת.



2. אמינות עדים מוטלת בספק


חשוב לוודא כי העדים בפנים נחתמת הצוואה אינם נמנים מבין היורשים או הנהנים מכל סוג בצוואה. מאפיין זה עלול להוביל לפסילתה.


עם זאת, חשוב להבהיר כי בית המשפט לא יפסול בהכרח כל צוואה שבניסוחה היה מעורב יורש באופן כזה או אחר. עם זאת, כאשר אחד מהעדים החתומים לכל הפחות הוא יורש, הדבר עשוי להוביל לפסילה. גם שכר טרחת עורך דין המנסח את הצוואה ששולם על ידי יורש עשוי להתפרש כצוואה שנעשתה לטובת עדים.



3. אי כשירות לערוך צוואה


אחד התנאים ההכרחיים לתקפותה של הצוואה הוא כי המצווה ינסח אותה כאשר הוא בדעה צלולה. חוק הירושה התשכ"ה-1965 מייחס משקל ניכר לכשירותו הקוגניטיבי והנפשית של המצווה במעמד כתיבת הצוואה.


ככל שעולה כל חשש כי הצוואה נכתבה שלא בדעה צלולה, עשוי הדבר להוות עילה לפסילת צוואה בשם הטענה כי זוהי צוואה לא חוקית. לכן, חשוב לצרף לצוואה הצהרת רופא המבהירה כי המצווה נמצא כשיר במעמד כתיבת הצוואה.



4. צוואה שנעשית שלא לטובת אדם או תאגיד


על פי החוק הישראלי, ניתן לייעד עיזבון בצוואה לשתי ישויות בלבד – בני אדם פרטיים ותאגידים. לא תהיה כל אפשרות להוריש נכסים מן העיזבון לטובת ציבור כזה או אחר או לבעלי חיים.


ניסיונות כאלו נפסלו בכל תקדים משפטי ואינם עולים בקנה אחד עם ההוראות המפורשות בחוק הירושה. כאשר לא מוגדר יורש ברור או כאשר זהות היורש אינה שייכת לאדם פרטי או תאגיד, תיפסל הצוואה.


עם זאת, ניתן להסתייע בעורך הדין שלך על מנת להקים תאגיד או עמותה רשומה אשר תוכל להקצות את כספי העיזבון כדי לסייע לציבור, לחיית המחמד או לכל גורם שאינו נחשב ליורש חוקי. אפשרות נוספת היא לייסד הקדש ציבורי בסיוע עורך דינך ולהעניק לו את זכויות הטיפול הללו באמצעות כספי העיזבון.



5. פעולות הונאה הפוסלות את תוקף הצוואה


בעוד ששני התנאים הקודמים שסקרנו עשויים להיות נתונים לפרשות, כאן הדברים לרוב הרבה יותר חד משמעיים. ככל שהתבצע כל ניסיון לשלב מידע כוזב בצוואה לצורך רווח אישי, מהווה הדבר הונאה.


פעולות אלו אינן רק פוסלות את הצוואה, אלא עשויות לחשוף את המבצעים לאישום פלילי. פעולות אלו כוללות בין השאר את זיוף חתימת המצווה או העדים, הוספת מידע כוזב, ניסיון עריכה מחודש לצוואה ללא ידיעת המצווה או כל שינוי אחר שנעשה שלא בתום לב.



6. כאשר הוראות הצוואה בלתי חוקיות או מוסריות


על הצוואה להכיל אך ורק הוראות העולות בקנה אחד עם הדין החל. לא ניתן יהיה לציין הוראות הדורשות הפרה של חוקים, תנאים בלתי אפשריים בצוואה או להגדיר תנאים לא חוקיים לצוואה הנוגדים תקנות ציבור וסותרות את הרף המוסרי כפי שמגדיר אותו האדם הסביר.


כמובן שהגדרה זו הינה תלוית הקשר וזמן, מה שעשוי להוביל למורכבויות רבות כאשר תקפות הצוואה נידונה בהקשרים אלו.


ככלל, מתעדף בית המשפט לכבד את רצון המצווה עד כמה שניתן. עם זאת, הוראות בלתי מוסריות בעליל כבר הובילו בעבר לפסילת צוואה, כמו למשל התניית קבלת הירושה בעלייה לארץ או התחייבות כי היורשת לא תעבוד ותדאג אך ורק לגידול הילדים. 


בהקשר זה, ראוי לציין כי הוראות הצוואה אינן נדרשות להיות רק חוקיות ובהתאם לתקנות ציבור, אלא גם ברורות וחד משמעיות. צוואה שבית המשפט יימצא אותה כסתומה, עשויה להיפסל. באותו העניין, לא ניתן יהיה לקיים צוואה אשר הוראותיה אינן אפשריות עוד.


הדבר נפוץ משהיינו רוצים להאמין. לעתים, עשוי המצווה לכלול בצוואתו עיזבון שבמעמד כתיבת הצוואה עוד נמצא ברשותו או ניתן לירושה ובהמשך הוראות חוק או אילוצים שונים הופכים נכס זה לבלתי זמין עוד. במקרה זה, עשויה להיפסל הצוואה כולה, אלא אם כן יציין עורך הדין פסקה המבהירה כי אי יכולת לקיים סעיף כזה או אחר אינו מבטל את כלל המסמך.



סיבות טכניות לפסילת צוואה


לצד העילות המהותיות לפסילת הצוואה, גם טעות סופרים או השמטת פרטים בשוגג או בזדון עלולה להוביל לפסילת הצוואה. ההשמטות הבעייתיות ביותר נסובות סביב היעדר תנאים צורניים כמו חתימות ותאריך חתימת הצוואה, בהתאם לדרישות בסוגי הצוואות השונים. עם זאת, ככל שבית המשפט יוודא מעבר לכל ספק כי הצוואה אכן משקפת את רצונו של המצווה ללא השפעה זרה, לא בהכרח תיפסל הצוואה.


כדי להבטיח שרצונך יקוים באופן המלא ביותר ועל מנת להימנע מסכסוכים מיותרים, חשוב לוודא כי הצוואה מנוסחת באופן חד משמעי ולאור כל התנאים המקדימים הנדרשים. משרד עורכי הדין פרנקל אמסלם ושות' מביא עמו מעל לשני עשורי ניסיון בדיני צוואות וילווה אותך לכל אורך הדרך בנקודת הציון החשובה בחייך.



Comments


bottom of page