top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תפרנקל אמסלם ושות'

כל מה שצריך לדעת על יפויי כח מתמשך

עודכן: 24 בספט׳

כולנו יודעים שניסוח צוואה הוא הכרחי כדי להבטיח שרצוננו יכובד לאחר שנעזוב את העולם, אך האם חשבת פעם מה יקרה אם תיקלע למצב, בו, בעודך בחיים, לא יהיה באפשרותך לקבל החלטות לגבי רכושך או בריאותך? מדובר במחשבה מטרידה ללא ספק, ואכן, רובנו נעדיף לא להתעסק בשאלה הזו לעולם. המציאות, אמנם, מחייבת שניקח את התרחיש הזה בחשבון, כדי להבטיח שרצוננו יכובד ושנוכל לשמור על איכות חיים ראויה בכל מצב. 


אל תחכו לרגע שבו זה יהיה מאוחר מדי. שבו עם עורך דין מנוסה וכתבו ייפוי כח מתמשך כמה שיותר מהר.


צפו בהסבר של משרד המשפטים:



למעשה: החוק מאפשר לך לקחת את עתידך בידיים, ולהסמיך, בעודך צלול, את האנשים עליהם אתה סומך שימלאו באופן מיטבי את רצונותיך הפיננסים/רפואיים וכדו'. לצד עוצמתו הרבה של יפויי הכח המתמשך, ישנם גם מספר סייגים.

כיום החוק הישראלי מעמיד לרשותך כלים המאפשרים לך, מראש, בעודך בריא וצלול, להחליט בידי מי מיקיריך או אנשי שלומיך, להפקיד את ההחלטות הגורליות, בכל מצב בו לא יהיה באפשרותך להשמיע את קולך, או להביע את רצונך. למעשה ייפוי כוח מתמשך מעניק לך את הכוח להאציל סמכויות קריטיות לגבי עתידך הפיננסי או הרפואי בידי אנשים היקרים לך ולהותיר בידיהם הוראות מדויקות וברורות כיצד עליהם לקבל החלטות בשמך, בזמן שלא תוכל לקבלן. כאן, נסביר מהי משמעותו של הליך זה, מדוע מדובר בפתרון בעל חשיבות מיוחדת ומהם הצעדים הנדרשים על מנת להבטיח שיהיה לו תוקף משפטי מחייב. 


החשיבות של ייפוי כוח מתמשך


כדי שנוכל לעמוד על גודל חשיבותו של ייפוי הכוח המתמשך, עלינו להבין תחילה מה היה מצב העניינים לפני שנכנס מנגנון חשוב זה לתוקף. עד לשנת 2016, ככל שאדם הוכרז על ידי סמכות רפואית או שיקומית כבלתי כשיר כהגדרתו בחוק, שימש האפוטרופוס הכללי כסמכות הבלעדית לקבלת החלטות בתחום הפיננסי והרפואי. במילים אחרות, בכל מקרה בו אדם התמודד עם מצב רפואי, או עבר תאונה שהשפיעה על יכולתו הפיזית, הקוגניטיבית או הנפשית לקבל החלטות, מונה נציג מטעם האפוטרופוס הכללי שקיבל החלטות אלו עבורו. לא פעם, החלטות אלו התקבלו בניגוד לדעתם של בני משפחתו הקרובים ביותר של האדם, שהיו חסרי אונים לחלוטין מול התהליך. 


תיקון 18 לחוק הכשירות המשפטית והאפוטרופסות נועד לתקן עוולה זו ולהחזיר את השליטה לאדם, גם לאחר שאין עוד בכוחו לקבל החלטות בעצמו. התיקון מאפשר לכל אדם, בעודו בכשירותו, למנות מטעמו אדם אחר שיקבל החלטות בשמו, ברגע שיוכר כבלתי כשיר לקבל את החלטותיו בעצמו. 


ואכן תיקון זה לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות חולל לא פחות ממהפכה בישראל, בה העניקו ליחידים שליטה בענייניהם האישיים, כאשר נקלעו למצב של אי כשירות חלילה. לפיכך ישראלים רבים כבר בחרו לבצע את ההליך ולתכנן את עתידם על בסיס יציב, בידיעה כי רצונם יכובד גם לאחר שלא יוכלו לבטא אותו בכוחות עצמם.


על ידי מנגנון הייפוי כוח מתמשך, מתמנה מראש אדם שנבחר על ידי מבצע יפוי הכח,  אדם לפי בחירתו האישית של הממנה, אדם שיוכרז בעתיד כמיופה כוחו לכל דבר ועניין, ברגע שיאבד את צלילותו או כשירותו.. ניתן למנות קרובי משפחה, חברים קרובים או אפילו אנשי מקצוע אותם מוצא האדם מהימנים. 


לצד היתרונות של יפויי כח מתמשך ישנן גם מספר חסרונות שכדאי לקחת בחשבון. סקירה מפורטת שלהם תמצאו במאמר: פויי כח מתמשך - יתרונות מול חסרונות



תוקף יפויי כח מתמשך


נקודה שחשוב להדגישה היא, שיפויי כח מתמשך, יועד רק לזמנים בהם האדם הממנה אינו כשיר. ולפיכך כאשר האדם חוזר לאיתנו, מתבטל אוטומטית, תוקפו של יפוי כח זה, והשליטה על קבלת ההחלטות חוזרת לאדם הממנה.  לפיכך במקרים רבים אדם ה עומד לפני ניתוח מורכב בעל סיכון, פונה להכנת יפוי כח מתמשך כדי להפקיד את ענייניו בידי אדם עליו הוא סומך. עד שיחלים ויחזור לאיתנו.


סוגי יפויי כח מתמשך


  • ייפוי כוח פיננסי: מאפשר למיופה כוחך לקבל החלטות אודות הכספים, החסכונות ונכסיך – מניהול חשבונות הבנק ועד למכירת נכסים וטיפול בתיק ההשקעות שלך.

  • ייפוי כוח רפואי: במסגרת מסמך זה, ירוכזו החלטותיך בכל הקשור להסכמה לטיפולים רפואיים, עם דגש על הארכת חיים, טיפול שיקומי וסיעודי וכו'. 


מי רשאי לערוך את ייפוי הכוח המתמשך?


כדי לערוך את ייפוי הכוח המתמשך, על מייפה הכוח להיות מעל גיל 18 וכשיר לקבל החלטות כהגדרתו בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. כמו כן, לביצוע התהליך עליך להיות מיוצג על ידי עורך דין ייפוי כוח מתמשך שעבר הסמכה רשמית מיוחדת במשרד המשפטים, לביצוע ההליך. 

במידה שהנך מעוניין לערוך יפוי כח מתמשך, עורך דין משפחה יסייע לך לסקור את כלל התרחישים הפוטנציאליים, הרלוונטים במקרה שלך, ולוודא כי הושארו על ידך הוראות ברורות כיצד לנהוג בכל מקרה בהיבט הפיננסי והרפואי כאחד.

לאחר ניסוח ייפוי הכוח, יפקיד אותו עורך הדין שלך בידי האפוטרופוס הכללי. ומרגע זה, ייפוי הכוח, יחכה להפעלה בזמן המתאים, בתקווה שזה לא יגיע.  כאשר יופעל בעתיד יפוי הכח, הוא יהיה בעל תוקף משפטי מחייב ללא עוררין. 


מונע סיבוכים משפטיים מיותרים


ללא עריכת ייפוי כוח מתמשך, אנו למעשה מפקידים את גורלנו לחוק הכללי ועשויים להיות נתונים להחלטותיו של האפוטרופוס הכללי. לא פעם, צעד זה עשוי גם להציב דילמות מוסריות קשות ומורכבות בפני יקירינו ולגרום לסכסוכים.

שני תרחישים אלו מובילים לא פעם למאבקים משפטיים יקרים ורוויי עוגמת נפש. היערכות מבעוד מועד וניסוח מסמך המסדיר את רצונך באופן רשמי תמנע כל אי בהירות ותבטיח שקט נפשי יקר מפז.


באילו מקרים עשוי להידרש ייפוי הכוח המתמשך?


ישנם מגוון מצבים שעשויים להכניס את ייפוי הכוח המתמשך לתוקפו. החל מפציעות ותאונות שגרמו לנזק מוחי, ועד לפיתוח הפרעות כמו דמנציה, אלצהיימר או הפרעות נפשיות חמורות, כל אירוע שעשוי לפגוע בכושר השיפוט או היכולת לתקשר, יובילו להכרזה על אי כשירות.

עריכת ייפוי הכוח תבטיח שרצונך יישמר, מתוך כבוד מלא לאורח חייך, אמונותיך הדתיות וחזון החיים הטובים שלך. 


כיצד מתבצעת עריכת ייפוי כוח מתמשך?


תהליך ניסוח ייפוי הכוח הוא פשוט למדי, אך הייעוץ המשפטי הוא קריטי כדי להבטיח שהמסמך מחייב מבחינה משפטית וישקף במדויק את רצונותיך. לאחר שנבחר עורך דין ייפוי כוח מתמשך שניתן לסמוך עליו ובעל מוניטין מקצועי, הוא יעניק לך ייעוץ מלא וימלא יחד עמך את הטופס. לאחר מכן, יופקד הטופס בידי האפוטרופוס הכללי. חשוב לוודא שעורך הדין שלך אכן הוסמך והורשה לערוך מסמך זה. לאחר מילוי הטופס, יהיה עליך לחתום עליו בנוכחות עדים.


הכול מתחיל בליווי המשפטי הנכון


פרנקל, אמסלם ושות' משרד עו"ד ברמת גן מביא עמו מעל לשני עשורים של ניסיון בתחום האזרחי, בדגש על תחום צוואות וירושות ויפוי כח מתמשך כמובן. הידע המקצועי רחב היריעה וההיכרות המעמיקה עם שלל האתגרים שעשויים להשפיע בעתיד עליך ועל משפחתך, מאפשרים לנו לנסח עבורך ייפוי כוח מדויק לאורח חייך וצרכיך ולנהל את התהליך כולו ברגישות ומיומנות,  ובמקצועיות ללא פשרות. חבל להשאיר דברים כה גורליים למזל, בזמן שצוות עורכי דין מנוסים נמצאים כאן עבורך ומחויבים לרווחה שלך. 


אם יש לכם שאלות כגון: כמה עולה לעשות ייפוי כח מתמשך, איך כותבים יפויי כח (רגיל) או כל שאלה אחרת בנושא ההליך עצמו - צרו איתנו קשר ותאמו שיחת ייעוץ.






Comments


bottom of page