top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תעו"ד דוד אמסלם

מתי נדרש עורך דין הגירה בתהליך הגיור?

עודכן: 6 באוג׳

אין ספק שככל שהרצון להתגייר מגיע ממקום כנה, מדובר בצעד שהוא  בראש ובראשונה בעל משמעות רוחנית, ואולם, הצעד עשוי להיות גם טעון רגשית ובעל משמעויות ניכרות לך ולמשפחה שלך. 


עם זאת, בישראל, יש לגיור גם משמעות משפטית ואזרחית.  חוק השבות מעניק לכל יהודי באשר הוא יהודי (למעט חריגים מיוחדים) זכות עליה והתאזרחות מיידית. 



מדובר בפריבילגיה משמעותית, לכן, אך טבעי שרשויות המדינה יתייחסו במידה כזו או אחרת של חשדנות לתהליך הגיור של אדם. 


רשויות הדת בישראל מציבות לעתים קרובות סטנדרט מחמיר מאוד לגיור, שאינו עולה בהכרח בקנה אחד עם דרישות ההלכה היהודית, המקובלים על כלל פוסקי ההלכה מהזרם המתון. 


במקביל, משרד הפנים מערים לא פעם קשיים חרף פסיקות משפטיות מובהקות, המנחות אותו לעשות ההיפך.  כדי לנווט דרך כל המורכבויות הללו, חשוב שיעמוד לרשותנו עורך דין הגירה בעל מומחיות בהליכי גיור, הן אלו המשפטיים והן ההלכתיים / תורניים. 


עורך דין המביא עמו ידע משפטי מעמיק במורכבויות הליכי הגיור, וכן רקע תורני והלכתי נרחב בנושא הגיור, לרבות הכרות עם אופי בתי הדין הרבניים ומשרד הפנים. קרי, עורך דין בעל ידע מקביל בשני העולמות. הוא זה שככלל, יוכל לצלוח את האתגרים והמורכבויות הקיימים בתהליך לקבלת מעמד בישראל מכח חוק השבות לאור הליך הגיור שנעשה. 


לעורך הדין דרושה בקיאות מקיפה בהלכה היהודית כמו גם בתקדימים ובפסיקות משפטיות עדכניות הנסובות סביב ההכרה בהליכי גיור במסלולים השונים הקיימים, זאת, בהכרח,  כדי למצות את המיטב מהאפשרויות הקיימות. 


אלו כמה מהמקרים בהם ליווי עורך דין מומחה להגירה עם התמחות בגיור, יכול לעשות את כל ההבדל. 


ליווי משפטי לאזרחים ישראלים בתהליך הגיור


עבור רבים מאזרחי ישראל, ההחלטה לעבור תהליך גיור היא צעד אישי ומשמעותי ביותר. בין אם הם מונעים מרצון לחזק את הקשר שלהם ליהדות, להיות מוכרים כיהודים על ידי המדינה, או מסיבות אישיות אחרות.


מסע הגיור מתגמל ומאתגר כאחד. בישראל, שבה עניינים דתיים ואזרחיים שלובים זה בזה, ההכרה כיהודים תשפיע על תהליכי הנישואין, האזרוח, הסדרת המעמד האישי, הירושה ואפילו הקבורה. לכן, ייעוץ משפטי של עורך דין הגירה עם התמחות בגיור עשוי להיות קריטי.  


במקרים רבים, פנייה לסיוע של עורך דין המתמחה בהגירה ומומחה בענייני גיור עשויה לאפשר לך לקבל החלטות מושכלות בשלב ראשוני ביותר. 


לדוגמא, בחירה של בית הדין הנכון, בחירת קורס הכנה המוכר על ידי הרשויות והבנת הנסיבות הייחודיות שלך. אלו, עשויים להקל משמעותית על ההמשך. 


ייתכן, למשל, שאין צורך לעבור תהליך גיור מלא. במקרה בו מדובר באזרחים שיהדותם מוטלת בספק, תהליך גיור מקוצר, עשוי להספיק. עורך דין המתמחה בכלל הדינים הקשורים הן להגירה והן לגיורים, יכול לסייע לך לקבל החלטות מושכלות שיקלו על התיק בהמשך. 



עורך דין הגירה המומחה לגיור, נדרש להיות בעל מומחיות משפטית ובקיאות בהלכה


רוב עורכי הדין המתמחים בהגירה מביאים עמם בעיקר ידע משפטי אזרחי. רבים מהם בקיאים בתחום ההגירה ובעלי ניסיון רב. עם זאת, רק חלק קטן מהם, מביא עמו במקביל להשכלה המשפטית, גם השכלה הלכתית או תורנית מעמיקה ומקיפה בנושא הגיור המורכב. 


עובדה זו עשויה להיות לרועץ כאשר נדרשים להתמודד מול בתי דין רבניים או מול גורמי דת במשרד הפנים, בעניינים הקשורים להליכי גיור.


לא פעם, הרשויות עשויות להציב אתגרים בפני מתגיירים שעברו תהליך גיור רפורמי או קונסרבטיבי, או אפילו אורתודוקסי למהדרין, ביחוד כאשר הגיור מתבצע דרך גוף פרטי. 


אתגרים אלו מתבססים לא פעם על טיעונים הלכתיים שלא תמיד יש בהם ממש, טיעונים שאינם מחייבים לא ברמה ההלכתית, ובוודאי שלא ברמה המשפטית. 


עורך דין הגירה לישראל בעל ידע הלכתי מקיף בנושא הגיור, יוכל להתמודד עם טיעונים אלו ביעילות ולהבטיח שתהליך הגיור יעמוד בדרישות החוקיות והדתיות כאחד, תוך מקסום סיכויי ההצלחה.


זו הזדמנות מצויינת להפנות אתכם גם אל מדריך מקיף בנושא תהליך גיור אותו חיבר עו"ד דוד אמסלם, לתועלת המבקשים להתגייר.


אזרח זר המבקש הכרה כאזרח מכוח חוק השבות


אזרחים זרים רבים עשויים להתגייר בקהילות יהודיות בחו"ל. שכן האופציה להתגייר באמצעות בתי הדין הרבניים בארץ, נתונה עקרונית לאזרחים ישראלים או תושבי קבע בלבד. 


בעניין זה חשוב לדעת כי קיימת "ועדת חריגים", המיועדת לכאלה שאינם אזרחים, ואולם אף שקיימת ועדת חריגים שמטרתה לאפשר במקרים מיוחדים, קיום הליך גיור לאזרח חו"ל, הרי שמדובר במקרים נדירים וחריגים ביותר. לפיכך לרוב, במקרים אלו, תהיה הבחירה תהיה בין גיור בקהילה בחו"ל, לבין גיור באמצעות אחד מתי הדין הפרטיים בישראל.  


בעניין זה חשוב להבהיר כי בג"ץ פסק באופן חד משמעי כי הגדרת ישראל כמדינת העם היהודי, כוללת את כלל הזרמים והקהילות היהודיות המוכרות.  כפועל יוצא, אדם שעבר תהליך גיור בקהילה יהודית מוכרת, באמצעות הגורמים המוסמכים שלה, אמור להיות מוכר בישראל כיהודי לכל דבר. 


עם זאת, במקרים רבים עשוי משרד הפנים, בשלב ראשון שלא להכיר בגיורים אלו, על אף פסיקות בית המשפט. משרד הפנים עשוי לדרוש דרישות שלא תמיד בסמכותו לדרוש. והדרך להתמודד מולו, תהיה באמצעות התמודדות משפטית.

לא במעט מקרים, למרבה האבסורד, אם המתגייר או עורך דינו, יתפתה ויענה לדרישות מסויימות של משרד הפנים, הוא דווקא יקטין משמעותית את סיכוייו להשיג את מטרתו. (למשרדנו הגיעו מקרים שהפכו למורכבים שבעתיים, דווקא משום שמסלול הפעולה בהם מלכתחילה, היה " "הנהלים / התבחינים או התקנות"" שדרש משרד הפנים).


עורך דין הגירה בעל מומחיות ספציפית בגיור יכול לתכנן בטרם התחלת תהליך הגיור, את המסלול המשפטי הנכון, בכדי להכין את התשתית המשפטית להסדרת המעמד, לאחר קבלת תעודת הגיור.


עורך הדין ילווה בהליך הבקשה להתאזרחות מכוח חוק השבות ויבטיח כי התהליך יתנהל במהירות וביעילות.


עורך הדין ינסח היטב את הטיעונים המשפטיים וההלכתיים, ובנושא הגיור נדרשים לא פעם יצירתיות משפטית ובירוקרטית, כדי להיאבק ביעילות מול עמדת משרד הפנים בבית המשפט.  


מה חשוב שנחפש בעורך דין הגירה עבור הליך גיור?

ישנן כמה תכונות מרכזיות שחשוב לבחון מקרוב.


ידע רב תחומי

כאמור, שילוב בין ידע משפטי בדיני הגירה וידע הלכתי מעמיק במורכבויות הגיור יוכל להבטיח מענה מקצועי שלם ובעל סיכויים להצלחה. 


מומחיות כפולה בגיור והגירה

חשוב לוודא שעורך הדין מביא עמו ניסיון בסוגיות הגירה מורכבות ומכיר לעומק את הפסיקות וההלכות העכשוויות ביותר בתחום המעמד האישי. 


במקביל, עליו להכיר היטב את הפסיקות האחרונות בכל הקשור להכרה בגיורים פרטיים וגיורים שבוצעו בקהילות זרות. ידע זה יכול לא פעם לחסוך זמן יקר ותסכולים רבים, שכן עורך הדין יתן  הנחיות מתאימות למקרה האישי של התיק, עוד מתחילת התהליך. במיוחד כאשר אנו מעוניינים לבצע את תהליך הגיור בישראל.


עלויות נוחות


רבים תוהים כמה עולה עורך דין הגירה אמין. טווח העלויות משתנה באופן ניכר ממשרד למשרד כמו גם מודל התשלום.  – בעניין זה חשוב לדעת כי אף שמדובר בתיקים מורכבים הדורשים שעות עבודה משפטיות רבות, ניתן להגיע להסדר תשלום נוח ופריסה רחבה לאורך חלק ניכר מזמן התהליך, שמתנהל לאורך זמן.


חשוב לבצע השוואה בין עורכי הדין שמביאים עמם את הידע המקצועי המתאים ביותר, על מנת לקבל החלטה מושכלת להמשך הדרך. בסופו של דבר, ישנם תרחישים לא מעטים בהם עורך דין הגירה בעל ניסיון וידע ספיציפי בנושא הגיור יוכל לסייע משמעותית להליך הגיור שלך וכן יוכל להבטיח כי ניתן יהיה למצות את כל הזכויות הנגזרות ממנו ביעילות. 


בפרנקל אמסלם עורכי דין - אנו מעמידים לרשותך ידע  וניסיון משפטי של קרוב לשני עשורים. הידע המקצועי במשרדנו, חולש הן על הפן ההלכתי של נושא הגיור והן על הפן המשפטי האזרחי של עולם הגיור. 


לתיאום שיחת ייעוץ איתנו, תוכל להשאיר פרטים כאן, ונחזור אליך.


Comments


bottom of page