top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תפרנקל אמסלם ושות'

איך כותבים צוואה? דגשים מרכזיים

עודכן: 4 ביוני

הרגע בו אנו ניגשים לעריכת הצוואה הוא רגע בעל חשיבות מכרעת לעתיד משפחתנו. זוהי נקודת הציון בה אנו זוכים לקחת את גורלנו בידינו ולהכתיב את רצוננו, על מנת להבטיח שיתממש גם לאחר שנעזוב את העולם.


מדובר באחד מהאפיקים החשובים שנלך בהם כדי לשמור על יציבות המשפחה. אחד הדברים החשובים ביותר שעלינו לתת עליהם את הדעת, הוא לוודא שהצוואה הינה חד משמעית מחד ומכסה את כל ההיבטים החשובים מאידך.


אז אם תמיד תהית איך כותבים צוואה, ריכזנו כאן כמה מהדגשים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון בתהליך.




לערוך סקירה מקיפה של הנכסים


לפני שנתחיל לצלול אל המורכבויות המשפטיות של הצוואה, חשוב להעריך באילו נכסים יעסוק המסמך. זה הזמן לערוך רשימת מצאי מקיפה של כלל ההתחייבויות, הרכוש, הנכסים הכספיים, הנדל"ן, השקעות ואפילו של חפצים אישיים בעלי ערך סנטימנטלי. כלל הנכסים הללו ישמשו כבסיס לקבלת החלטות מושכלות אודות החלוקה שתוגדר בצוואה. כשאנו מתייחסים להערכה הזו, מומלץ להרחיב את ההערכה הרבה מעבר לאחזקות פיננסיות ונדל"ן. גם זכויות קניין רוחני ונכסים דיגיטליים יהוו חלק מהעיזבון העתידי.


בנוסף, יהיה זה נבון לרשום במדויק התחייבויות קיימות על מנת לקבל הבנה מלאה של המצב הפיננסי של המצווה. על אף שחובות אינם עוברים בירושה, הם ייגרעו מהעיזבון ולכן, חשוב לבנות תמונה מדויקת שתבטיח חלוקה ברורה של העיזבון הסופי. מיפוי מלא זה לא רק יקל על קבלת ההחלטות שלך, אלא גם ימזער למינימום את הסיכון כי נכסים מסוימים יושמטו מהחלוקה בצוואה.



להגדיר באופן ברור את המוטבים


זיהוי מדויק של המוטבים וחלקיהם בהתאמה מהווה ערך עליון בעריכת צוואה. כל מוטב צריך לקבל שם ברור ולהקצות לו חלק מסוים מהעיזבון, בין אם במונחים של נכסים, ערך כספי או זכויות אחרות. ניסוח מדויק וברור של רצונותיך יאפשרו להימנע מסכסוכים בהמשך. לשון מעורפלת או דו משמעית היא פתח לסיבוכים. מומלץ לציין בצוואה גם נהנים פוטנציאליים שאיננו מעוניינים כי יהיו מוטבים בצוואה ולהקצות חלק קטן וזניח, על מנת להסיר כל ספק לגבי חלקם בעיזבון.


יתרה מכך, חשוב להגדיר באופן בהיר את אופי מערכת היחסים בין המצווה לכל אחד מן המוטבים כדי למנוע אי בהירות או פרשנות שגויה. במקרים בהם המוטבים כוללים קטינים או יחידים עם צרכים מיוחדים, ייתכן שיהיה צורך בהוראות נוספות כדי להבטיח את רווחתם וביטחונם הכלכלי. כדי להבטיח שכל הוראותיך יישארו רלוונטיות, מומלץ לבצע סקירה תקופתית של הצוואה בהתאם לשינויים בחייהם של המוטבים. עורך דין מקצועי המתמחה בדיני צוואות יוכל לסייע לך לדייק את הצוואה שלך ולכסות את כל התרחישים הקשורים למוטבים במדויק.



איך כותבים צוואה – דרישות משפטיות


בישראל, צוואה תקפה חייבת לעמוד בדרישות משפטיות ספציפיות המפורטות בחוק הירושה, התשכ"ה-1965. בין הדרישות הללו, ככל שמדובר בצוואה בעדים - על הצוואה להיות מודפסת, חתומה על ידי המצווה ועל ידי שני בוגרים שאינם מוטבים בצוואה שישמשו כעדים. כמו כן, יש לציין בבירור את התאריך. תנאים אלו יבטיחו את תקפותה של הצוואה.

בנוסף, ישנם השלכות משפטיות רחבות היקף הקשורות בין השאר לזכויות הירושה של בת זוג שנייה ושל ילדים מנישואים שניים. החלוקה עשויה להיות מורכבת ואי בהירויות רבות מתגלעות כאשר הירושה חלה על פי חוק הירושה.


עריכת צוואה מדויקת וחד משמעית תאפשר לך לנהל את החלוקה הזו בהתאם לצו מצפונך ואורח חייך באופן המתעלה על הדין החל. אלו הן כמה מהסוגיות המשמעותיות ביותר שעורך הדין שלך יוכל לסייע לך לצלוח. ההיכרות שלו עם תקדימים בתחום ותרחישים נפוצים המתעוררים סביב סוגיות אלו תאפשר לך לעמוד בכל הדרישות המשפטיות ולהבטיח שהצוואה שלך תמלא את רצונך באופן המלא ביותר.


לעדכן את הצוואה באופן תדיר


החיים דינמיים והנסיבות משתנות ללא הרף. לכן, חשוב לסקור את הצוואה מפעם לפעם ולערוך בה עדכונים בהתאם לשינויי החיים.


רכישת נכסים חדשים, נישואין, גירושין, לידות ושינויים במצב הכלכלי ישנו את אופן חלוקת העיזבון. כך ניתן להבטיח שהמסמך נשאר מדויק ועולה בקנה אחד עם רצונך העכשווי ביותר.



לכסות תרחישים בלתי צפויים


כדי להבטיח שיילקח בחשבון כל נכס, גם כזה שלא צוין במפורש, חשוב לתת על כך את הדעת בצוואה ולציין ניסוח שיכלול כל נכס עתידי בעל משמעות.


כמו כן, חשוב לכסות תרחישים בהם מוטבים או מנהלי עיזבון נפטרו לפניך כדי להבטיח שחלוקת העיזבון שלך תישאר ברורה וחד משמעית גם במקרה זה.



לקחת בחשבון השלכות מיסוי


רבים מהנכסים שיתקבלו בירושה עשויים לטמון בחובם חבויות מס נרחבות, כמו למשל נכסי נדל"ן המחולקים בין מספר יורשים.


חשוב לקבל ייעוץ מקיף בתחום מעורך הדין שלך ולהבטיח כי כלל השלכות המיסוי על העברת הנכסים מקבלות מענה מדויק בצוואה. הבנה מעמיקה של השלכות המס תאפשר לך לקבל החלטות מושכלות.


להבטיח שהצוואה אכן עונה לצו מצפונך


מעבר לחלוקת הנכסים החומריים, הצוואה מעניקה לך הזדמנות להעניק הנחיות בעלות משמעות אתית, התואמות את מערכת האמונות ואורח החיים שלך.


בין אם ברצונך להקצות חלק מעיזבונך ליוזמה חברתית או צדקה, להעניק הנחיות מיוחדות לאופן ניהול לווייתך או להורות על שימושים ספציפיים בעיזבונך על ידי המוטבים בכל צורה שהיא, עורך הדין יוכל לסייע לך גם בהיבט זה.


להסתייע בייעוץ משפטי מקצועי


עורכי דין לענייני ירושה בקיאים בכלל דיני הירושות והצוואות ובעלי ניסיון מעמיק בניסוח צוואות מורכבות העונות לצרכים מגוונים. עורכי דין אלו יידעו איך כותבים צוואה המדויקת לנסיבות החיים הייחודיות שלך ובהתאם לחוק. לקבלת הכוונה משפטית מקיפה בענייני ירושות וצוואות כמו גם את עלותו של תהליך כתיבת הצוואה, משרד עורכי הדין פרנקל, אמסלם ושות' מזמין אותך לשיחת ייעוץ.


במשך 20 שנות ניסיון משפטי מצטברות, השאיר אחריו משרדנו רקורד הצלחות ניכר וסייע למצווים רבים להבטיח את עתידם. למידע נוסף, השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם במהרה.

Comments


bottom of page