top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תפרנקל אמסלם ושות'

איך מתגיירים בישראל?

גיור בישראל אינו רק מונח דתי או הלכתי, זהו מסע אישי עמוק, הטומן בחובו השלכות משפטיות רחבות. עבור רבים, ההחלטה להתגייר היא אירוע חיים משמעותי, שתחילתו ברצון לאמץ את אורח החיים היהודי ולקחת חלק בקהילה. 

עם זאת, תהליך הגיור הישראלי עשוי להיות מורכב לעיתים, ורווי ואתגרים. שכן, על אף פסיקות משפטיות מפורשות, משרד הפנים עדיין מציב חסמים ודרישות בפני מתגיירים רבים, אף שביצעו תהליך גיור כהלכתו ומתוך רצון כנה להיכנס אל חיק היהדות. 


בר מצווה - טקסט יהודי מסורתי

מורכבויות אלו עשויות ליצור מצב, בו יהודים גמורים, אינם מוכרים משפטית על ידי המדינה כיהודים, ואינם זוכים לכל המשתמע מהכרה זו.


המשתמע מהכרת המדינה ביהדותו של אדם רלוונטית הן לעניין חוק השבות, הן לעניין חוק איחוד משפחות, הן לעניין מרשם האוכלוסין, והן לעניין השלכות מנהליות אחרות. 


אז איך מתגיירים בישראל באופן יעיל? כאן, המומחים של פרנקל אמסלם ושות', מביאים בפנינו, לאור ניסיונם המשפטי בתחום, כמה נקודות ודגשים שחשוב לשים אליהם לב.


ראשית כל, האם סיוע משפטי נדרש תמיד כדי להתגייר? 

אין כל הכרח חוקי להסתייע בליווי עורך דין על מנת להתגייר. עם זאת, כניסה לתהליך מבעוד מועד עם ליווי משפטי ראוי, יכולה לעשות בהמשך את ההבדל, כלומר ההבדל בין לעשות את הדברים  נכון לבין לעשות אותם פחות נכון, יבוא לידי ביטוי בשלב שנרצה לקבל את הכרת המדינה בגיור.


עורך הדין בעל ידע וניסיון בתחום, יוכל לזהות את הנסיבות מראש, לצפות מבעוד מועד מורכבויות פוטנציאליות, לגבש עבור המתגייר המלצות, ולסלול יחד איתו את הדרך לאפיקים שיבטיחו מינימום אתגרים בהמשך, בשלב בו יבקש המתגייר את ההכרה במעמד הדתי ו/או האזרחי של גיורו. 


כמה סיבות מדוע כדאי שהליווי המשפטי או הייעוץ המשפטי שהינו משמעותי בתחום זה. ינתן כבר בהתחלה.  ואלו כמה מהיתרונות העיקריים  מהם נוכל ליהנות באמצעותו. 


  • ראשית, עורך הדין המכיר את התהליכים שעל המתגיירים בישראל, לעבור, מבחינת הכרת הרשויות השונות בתהליכים אלו, יוכל לתת את הקו המנחה לביצוע התהליך באופן שיבטיח זרימה שלו, ללא מכשולים. 

  • הכנה ראויה להליך הגיור בהיבט המשפטי יכולה לפשט את התהליך באופן ניכר. בין השאר, יסייע לך עורך הדין לרכז את כלל המסמכים הנדרשים ולוודא כי הם מתאימים וממקור אמין. שכן לעתים קרובות מסמכים לא מתאימים מהווים גורם מרכזי לעיכובים מול משרד הפנים. 

  • כמו כן, הייעוץ המשפטי מאפשר לך לקבל הפניה למוסדות מוכרים לגיור שצוינו במפורש בפסיקות משפטיות ושידוע כי משרד הפנים מכיר בגיוריהם. 


לא פעם, מתגיירים נרשמים לקורס גיור שמשרד הפנים אינו מכיר בו, גם אם החוק מכיר בו, והדבר עלול להטיל קשיים. פנייה לגורם המתאים מראש יכולה לחסוך לך מסכת תסכולים. 


  • ליווי עורך דין בעל מומחיות בנושא הליכי גיור, יאפשר לך להתמודד עם האתגרים שמשרד הפנים עלול להטיל בדיעבד על שלבים שונים שבוצעו במסגרת תהליך הגיור. כלומר, לפניו, במהלכו, ואף אחריו. 

  • בין אם יידרשו תצהירים ממקורות נוספים, או אם חלילה אם מסמכים שמסרת לא הוכרו, או אם הוטל ספק בתקפות הגיור שלך, עורך הדין שלך יוכל לסייע לך לצלוח את האתגר. 

כאן, חשוב להדגיש כי  בחירה בעורכי דין בעלי רקע תורני והלכתי, עשויה לתת יתרון חשוב לאורך התהליך שכן לא פעם משרד הפנים עשוי להציג טיעונים הלכתיים ומולם חשוב להשיב על בסיס ידע ובקיאות.





איך מתגיירים בישראל – כל התהליך

תהליך הגיור בישראל כולל בדרך כלל שני שלבים עיקריים. 

זה המקום לציין כי הכנו עבורכם מדריך מקיף בנושא גיור. מומלץ לקרוא אותו מייד בסיום מאמר זה.


קורס הכנה לגיור

בראש ובראשונה, על האדם להביע רצון כנה להתגייר ולהירשם לקורס הכנה לגיור. עורך הדין יוכל לייעץ לך על קורס מתאים המוכר על ידי רשויות הדת ובעל היסטוריה אמינה. 

הכנה זו תכלול לימוד מעמיק של ההלכה היהודית, לרבות חגי ישראל ומועדיו, שמירת מצוות כגון שבת, כשרות וטהרת המשפחה, היכרות עם טקסטים תורניים, מנהגים בסיסיים כמו תפילות והנחת תפילין והשתתפות בחיי הקהילה היהודית. 


טקס הגיור

לאחר השלמת הקורס, וככל שהרבנים המלווים בתהליך יימצאו לנכון כי התהליך הושלם בהצלחה, יבוצע הטקס. 

הגיור ייעשה בפיקוח בית דין רבני מוכר וכולל טבילה במקווה וברכה. כמו כן, גברים יידרשו לעבור ברית מילה. במקרה שמדובר בגבר נימול, תיעשה הטפת דם ברית בלבד. 


סוגיות מרכזיות הדורשות ליווי עורך דין בתהליכי גיור

על עורך דין להכיר את הנפשות הפועלות לכל אורך ההליך ולזהות מראש את המורכבויות שעשויות לעלות בשלבים השונים. אלו כמה מנקודות הציון המרכזיות במסע הגיור, בהן עורך דין מומחה לתחום יכול לסייע.


בחירה במסלול הגיור המתאים

ההכרעה בין גיור ממלכתי ובין תהליך בבית דין פרטי תלוי בנסיבות האישיות של הפונה. 


לעיתים המסלול הממלכתי יהיה אפשרי ולעיתים לא. לעיתים המסלול הממלכתי יהיה לכאורה אפשרי ברמה הטכנית ואולם נסיבות המועמד לגיור יובילו מראש למסקנה כי התהליך חסר סיכוי שם, ועדיף לבחור בבית דין פרטי. ולעיתים בדיוק להיפך.

 ככל שייבחרו בתי הדין הפרטיים, חשוב לפנות לבתי דין שכבר הוכרו בפסיקות בתי המשפט ואשר בגיורם מכיר משרד הפנים. זהו אפיק שיכול להתאים לאלו שאינם בהכרח עומדים בקריטריונים המחמירים של המוסדות הממלכתיים, אך אם יערכו את הגיור במסגרת בית דין פרטי הרי שיהפכו ליהודים על פי ההלכה.

בית דין אהבת הגר - בית דין פרטי לגיור
בית דין אהבת הגר - בית דין פרטי לגיור

בהתאם לפסיקת בג"ץ, ובתי המשפט בישראל, על משרד הפנים להכיר בגיור שנערך בבית דין פרטי בעל מעמד, שהוכר כעונה להגדרה המשפטית "קהילה יהודית מוכרת", גיור באמצעות בית דין פרטי, הוא ככלל, תהליך גמיש מותאם אישית יותר, אשר מתאים לקהלים רחבים יותר.


מענה לתושבי חוץ

רבים תוהים האם גיור רפורמי מוכר בישראל. זוהי שאלה שמעסיקה תושבי חוץ רבים המעוניינים להתאזרח מכוח חוק השבות. 


חשוב לדעת, כי על אף פסיקה מפורשת של בג"ץ כי הליך גיור רפורמי וקונסרבטיבי מוכר בישראל, משרד הפנים לא פעם מטיל קשיים במקרים אלו. 


מחסומי השפה והתרבות הופכים, לא פעם, את ההתמודדות מול משרד הפנים למורכבת אף יותר. כדי להבטיח צליחה של כלל החסמים הללו, שמגיעים לא פעם, לפתחם של בתי המשפט, חשוב להתכונן מראש עם עורך דין מומחה בתחום הגיור.


פנייה לוועדת חריגים 

תושבי חוץ המעוניינים להתגייר באמצעות המערכת הממלכתית, אך אינם עומדים בקריטריונים יכולים לפנות לוועדת החריגים. ועדה זו בוחנת מקרים חריגים של מועמדים לגיור שאינם אזרחים או תושבים, ועשויה במקרים חריגים ונדירים יחסית, לתת אישור לתושבי חוץ להתגייר במסלול הממלכתי. 


משרד עורכי הדין פרנקל אמסלם מלווה מתגיירים החיים בישראל וכן תושבי חוץ המעוניינים בהסדרת מעמדם. 


בין אם מדובר במועמדים שיהדותם מוטלת בספק, וזקוקים להליך גיור לחומרא, ובין אם כאלו שעברו גיור בבית דין פרטי, בין כזה שאינו מוכר על ידי משרד הפנים ובין אם כזה שכן מוכר. אנו מלווים את המתגיירים דרך כל האתגרים והמורכבויות, כדי להבטיח שההליך יהיה מהיר ופשוט, ככל הניתן. 


לצד ניסיון משפטי רב שנים בתיקים מורכבים, הרקע המשפטי מחד, והן הרקע תורני הלכתי מאידך,  מאפשרים לעורכי הדין מנור פרנקל ודוד אמסלם, לתת מענה מקצועי מקיף בתחום הליכי הגיור. 


למידע נוסף, השאר פרטים כאן, ונחזור אליך בהקדם.




Comments


bottom of page