top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תפרנקל אמסלם ושות'

כל מה שצריך לדעת על צוואות

עודכן: 18 ביוני

חתימה על צוואה בנוכחות עורך דין
חתימה על צוואה בנוכחות עורך דין

כשהיא מנוסחת נכון לצוואה עוצמה רבה ובכדי להתנהל באופן שיגשים את הרצון שלכם באופן הנכון, עליכם לקחת בחשבון מספר גורמים משום שאחרת יהיה ניתן לערער עליה!


לכל אחת ואחד מאיתנו שאיפות הייחודיות לנו. אבל אם נלך עד לערכי הליבה הבסיסיים ביותר, נגלה שכולנו חולקים את אותן כמיהות בסיסיות: ביטחון, ודאות, יציבות ומעל לכול – המשכיות. כלים פיננסיים ומשפטיים רבים עומדים כיום לרשותנו, כדי להבטיח שנוכל לממש את הכמיהות הללו. מפוליסות ביטוח, דרך תוכניות חיסכון ועד לעריכת ייפוי כוח מתמשך, מענה נכון לאורך כל תחנות החיים שלנו מבטיח רווחה ושקט נפשי לנו ולמשפחתנו. צוואות משלימות את התמונה הזו ומאפשרות לנו לוודא שגם לאחר שניפטר מן העולם, רצוננו ימומש. רובנו מעדיפים מסיבות מובנות לא להקדיש מחשבה לתרחיש הזה, אך מדובר בתרחיש הוודאי ביותר שעלינו להיערך אליו. כשעומדים לרשותך מומחים משפטיים בעלי שנים של ניסיון בדיני המשפחה, עריכת צוואה עשויה להתגלות כאחד מהכלים החשובים ביותר שישמשו אותך לניהול נכסי המשפחה. משרד עורכי הדין פרנקל אמסלם מזמין אותך לתהליך רגיש, מכבד ומקצועי ללא פשרות לעריכת הצוואה שלך בהתאם לאורח החיים והערכים שלך.



צוואות, מהן?


מדובר ללא ספק במסמך המשפטי מהוותיקים ביותר שנמצאים בשימוש רציף לאורך ההיסטוריה האנושית. כבר בעולם העתיק, השתמשו בני אדם בצוואות על מנת למפות ולפרט את רכושם ולצוות כיצד הוא יחולק בין יורשיהם. ברוב המקרים, ההנחיות שיושארו בצוואה יהיו טכניות לחלוטין במהותן ופשוטות מאוד. עם זאת, לא פעם עריכת צוואה עשויה להיות מורכבת ביותר. ייתכן שיש ברשותך נכס שברצונך שיישאר תמיד בחזקת המשפחה ואסור למכור אותו, או שברצונך להוריש דירה לאחד הילדים, אך להגביל את השימוש בה למגורים בלבד. ניתן אפילו להגדיר איזה שימוש רשאים היורשים שלך לעשות בחסכונות ופיקדונות שהורשת להם, למשל מימון לימודים או חתונה. במובן הזה, צוואות הן הכלי המרכזי בו ניתן לנהל את העיזבון ברזולוציות הקטנות ביותר. הצוואה היא המסמך שמאפשר להפיח חיים ברכוש שלך ולוודא כי הוא מנוהל בהתאם לתפיסת העולם והחזון שעמד תמיד לנגד עיניך. 



מדוע כה חשוב לערוך צוואות?


חוק הירושה התשכ"ה-1965 מסדיר את כלל הנחיות חלוקת הירושות בישראל ומשמש כדין החל בהיעדר צוואה. כלומר, אם נבחר שלא לערוך צוואה, יחולו הוראות חוק זה על כל רכושנו. במקרה כזה, העיזבון יחולק באופן הבא: 50% לבן/בת הזוג ו-50% נוספים יחולקו שווה בשווה בין הצאצאים. אין ספק כי יש לא מעט מקרים בהם אופן חלוקה זה יכסה את הצרכים שלנו באופן מלא. עם זאת, בהיעדר צוואה, אנו משאירים תמיד מקום לספק, מרחב פרשנות ולא פעם – גם פתח לסכסוכים מרים.


זו הסיבה שחוק הירושה מגדיר את ההנחיות כיצד לערוך צוואות. כך ניתן לנסח מסמך חד משמעי שמבהיר את רצונותיך ומפרט את זהות היורשים הרלוונטיים ואופן חלוקת העיזבון. כתיבת צוואה - מסמך חתום בנוכחות עדים שמבוצע באופן מקצועי- אינו משאיר מקום לספקות ויכול לקטוע באיבם ניסיונות להביע התנגדויות לצוואה.


התרחישים בהם חוק הירושה יכול לחול ללא צוואות ברורות הם רבים ומגוונים. במקרים מסוימים, הוא עלול להותיר ידועים בציבור ללא רכוש כלל. לכן, מוטב יהיה לערוך צוואה משותפת שתבהיר את זכאותם של בני הזוג. השאלה מתי לכתוב צוואה היא כמובן אינדיבידואלית אבל אין ספק שככל ונקדים לכותבה - מוטב. על כל פנים, כאשר ישנם ילדים מנישואים שניים, לא פעם מתעוררת מחלוקת אודות אופן חלוקת הרכוש. יורשים קטינים עשויים להזדקק לניהול עיזבונם. גם כאן הצוואה מאפשרת לך למנות נאמן מטעמך שיבטיח כי הדברים ינוהלו בהתאם לכל הוראותיך. ליווי עורך דין צוואה מאפשר לך לבחון מקרוב כל תרחיש ולהבטיח שהוא מקבל מענה.



אילו סוגי צוואות ישנן?


ישנם ארבעה סוגי צוואות הנחשבים למסמך משפטי תקף ומחייב במסגרת החוק.



צוואה בעל פה ("שכיב מרע") 


מבין הצוואות הזמינות בחוק, זו הצוואה הוותיקה ביותר ושורשיה טמונים בהלכה היהודית. עם זאת, היא גם ללא ספק הצוואה הבעייתית והמורכבת ביותר. צוואה זו תשמש אותנו במקרים קיצוניים בהם אדם נוכח כי מותו קרב וטרם ניסח צוואה. חשוב לציין, צוואה בעל פה תיחשב כתקפה אך ורק כאשר מוכח כי אכן נשקפה סכנת חיים מידית למצווה בעת עריכתה. צוואה זו מוכתבת לעדים בעל פה ונרשמת בזיכרון דברים המופקד בידי רשם הירושות. עקב אופיין המעורפל, לעתים קרובות מובילות צוואות אלו לערעורים. חשוב לציין כי צוואה זו תיוותר תקפה 30 יום בלבד ותפקע ככל שהמצווה נותר בחיים לאחר תקופה זו. 



צוואה בעדים


רוב האנשים המעוניינים בצוואה, יבחרו בסוג צוואות זה. זהו המסמך הקשה ביותר לערעור ולכן גם הנפוץ ביותר. המסמך ינוסח על ידי עורך הדין שלך בנוכחות שני עדים ובחתימתם. על העדים להיות דוברי השפה בה נוסחה הצוואה ולמסור תצהיר חתום כי המצווה נכח במקום בעת עריכת הצוואה וחתם עליה בכתב ידו. במידה ונחתמת צוואה ללא עדים אנו נכנסים לאיזור משפטי מורכב יותר שכדאי להימנע מנו



צוואה בכתב יד 


לעתים קרובות אנשים עשויים למצוא במגירה נשכחת מכתב חתום בכתב ידו של הנפטר בו מסר את צוואתו האחרונה. עם זאת, לא כל מכתב כזה ייחשב בהכרח לצוואה בכתב יד. רק צוואה בכתב ידו של המצווה, הנושאת תאריך וחתימה, תיחשב כתקפה. גם כאן, הסבירות להתנגדויות גבוהה.



צוואה בפני רשות


לעתים, בוחרים מצווים לערוך צוואות בפני רשות משפטית, בהיעדר עדים אמינים. ניתן לערוך את הצוואה בפני רשם בית המשפט או הירושות, שופט, דיין רבני או נוטריון.



מתי עשויה להתרחש פסילת צוואה?


כדי להבטיח שצוואות אכן ישקפו את רצונו של המצווה, יש לוודא כי מצבו הנפשי והשכלי תקין. ככל שיעלה כל ספק בעניין זה, או ככל שקיים חשד כי הופעלה השפעה לא הוגנת, ניתן להגיש תביעה לפסילת צוואה.



עריכת צוואה דורשת ליווי עורך דין צוואה


לא תמיד קל לראות את התמונה הגדולה מהמקום בו אנחנו עומדים. עורך דין המתמחה בעריכת צוואות יאפשר לך להבטיח כי צוואתך תנוסח באופן המהימן, החד משמעי ובהיר ביותר שיסייע לך לכסות את כל התרחישים החשובים להבטיח שרצונך ימומש במלואו. משרד עורכי הדין פרנקל אמסלם מלווה אותך בנאמנות בנקודות הציון המשמעותיות ביותר וזמין לך תמיד לכל צורך. לפרטים נוספים, ולייעוץ עם עורך דין ירושה אנו מזמינים אותך לפנות אלינו כאן היום.

לפרטים נוספים ולתיאום שיחת ייעוץ, תשאיר כאן פרטים ונחזור אליך בזריזות.






Comments


bottom of page