top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תעו"ד מנור פרנקל

התנגדות לצוואה - מתי זה אפשרי

עודכן: 4 בספט׳

אישה מבוגרת במעמד חתימה על צוואה
אישה מבוגרת במעמד חתימה על צוואה

צוואה היא מסמך משפטי חשוב המאפשר לאדם להביע את רצונו לגבי חלוקת רכושו לאחר פטירתו, ועריכתה הנכונה הכרחית להבטחת כיבוד רצון המנוח ומניעת סכסוכים בין היורשים.

אולם, לעתים מתעוררים מצבים בהם מי מהמעורבים מבקש לערער על תוקף הצוואה, בהליך הקרוי "התנגדות לצוואה", הליך המאפשר לפנות לבית המשפט ולהודיע על התנגדות לצוואה ובקשה לבטלה מסיבות שונות שקבע המחוקק.



מאמר זה יסקור את הנושאים המרכזיים הנוגעים להתנגדות לצוואה, יציג את העילות הנפוצות להתנגדות, ייתן עצות מעשיות לניסוח צוואה שתמנע התנגדויות עתידיות, ויפרט את השלבים בהגשת התנגדות לצוואה פגומה - זאת במטרה להנגיש לקוראים מידע בסיסי ופרקטי, שיסייע להם להתמודד עם הסוגיה הסבוכה הזו.


ניווט מהיר במאמר



סיבות נפוצות להתנגדות לצוואה


תחושה שהצוואה אינה הוגנת

כשנחשף תוכנה של צוואה לאחר פטירת המצווה, לעיתים חלק מהיורשים חשים שהחלוקה אינה צודקת. למשל, אם הצוואה מעניקה רוב הרכוש לאחד הילדים בלבד תוך קיפוח האחרים, או מנשלת יורש ללא הסבר סביר. תחושת הקיפוח עלולה להניע יורשים מסוימים לנסות לתקוף את הצוואה בטענה שאינה משקפת את רצון המנוח.


אי כשירות נפשית של המצווה

תנאי לתוקף צוואה הוא שהמצווה היה כשיר מבחינה שכלית ונפשית בעת עריכתה. חשד שבעת כתיבת הצוואה סבל המצווה מבעיות קוגניטיביות, ירידה תפקודית או מחלת נפש, עלול לעורר טענה שלא הבין את משמעותה ולא גיבש רצון אמיתי לגביה, ולכן יש לבטלה.


חשש להשפעה פסולה או לחץ על המצווה

כשתוכן הצוואה נראה מפלה כלפי יורש מסוים, עולה לעיתים חשד שהופעלו על המצווה לחצים פסולים או השפעה בלתי הוגנת מצד גורם אחר, שגרמו לו לשנות את רצונו המקורי. דוגמה טיפוסית - מטפל או קרוב שהמצווה היה תלוי בו, המנצל יחסי תלות אלו כדי להטות את הצוואה לטובתו שלו.


פגמים בצורת הצוואה או בתוכנה

על צוואה לעמוד בתנאים צורניים ומהותיים הקבועים בחוק הירושה. צוואה שנחתמה בפני עד יחיד במקום שניים, שקובעת הוראות בלתי חוקיות, או שיש בה סתירות ואי בהירות - כל אלו עשויים לספק בסיס לערעור על תוקפה ולבקשה לבטלה.


חשוב לציין כי קיומה של עילת התנגדות אינו מבטיח שההתנגדות אכן תתקבל בבית המשפט. נטל ההוכחה מוטל על המתנגד, ונדרש הליך משפטי מורכב כדי להוכיח את הפגמים הנטענים בצוואה. מכל מקום, כדאי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום כדי להעריך את סיכויי ההתנגדות ולשקול אם יש בסיס מוצק לערער על הצוואה.



איך לכתוב צוואה שלא יוכלו להתנגד לה


להיעזר בעורך דין מנוסה בניסוח צוואות

המלצה ראשונה ומרכזית היא להיוועץ בעורך דין בעל ניסיון וידע בתחום הצוואות, שינסח את הצוואה בצורה מקצועית ומדויקת. עורך הדין יכול להבטיח שהצוואה עומדת בכל הדרישות והתנאים שבחוק, להתריע על סעיפים שעלולים להיות בעייתיים, ולסייע בהבהרת רצון המצווה באופן חד משמעי.


לכתוב בצורה ברורה וחד משמעית

יש לנסח את הצוואה בשפה פשוטה, בהירה וממוקדת, שלא משאירה מקום לפרשנויות סותרות. ככל שיהיה ניסוח הצוואה חד וישיר יותר, כך יקשה על מי שירצה לערער עליה בעתיד. מומלץ להימנע ממונחים מעורפלים, להגדיר במפורש את זהות היורשים, ולפרט בדיוק את רכוש העיזבון המחולק.


להסביר סיבות מפלות לכאורה

אם הצוואה כוללת חלוקה לא שווה בין היורשים, או נראית כמפלה יורשים מסוימים, רצוי שהמצווה יסביר בה את נימוקיו וסיבותיו לכך. הסבר מנומק ומפורט מדוע החליט המצווה לחלק את רכושו בצורה זו, יקשה על ניסיונות עתידיים לטעון שמדובר בצוואה בלתי הוגנת או בלתי סבירה.


לוודא כשירות המצווה

כדי לחסום אפשרות לערעור על בסיס אי-כשירותו המנטלית של המצווה, רצוי לקבל חוות דעת רפואית המעידה על מצבו הקוגניטיבי והנפשי התקין בסמוך לעריכת הצוואה. מומלץ גם לתעד בווידאו את תהליך החתימה, על מנת להוכיח שהמצווה הבין את מהות הצוואה והסכים לה מרצונו החופשי.


לערב עדים אובייקטיביים

להקפיד שבעת החתימה על הצוואה יהיו נוכחים שני עדים בלתי תלויים, שאינם קשורים או נגועים במערכת היחסים המשפחתית. עדיף שהעדים לא יהיו מקורבים למי מהיורשים ולא מעורבים בחלוקת העיזבון. עדים ניטרליים שיוכלו להעיד על מצבו של המצווה ועל נסיבות עריכת הצוואה, יוכלו לסייע במניעת ערעורים עתידיים.


לשתף את בני המשפחה

שיחה גלויה עם בני המשפחה הקרובים, בה המצווה משתף אותם בתוכן הצוואה ובסיבות שהובילו אותו לערוך אותה כך, יכולה לצמצם משמעותית את הסיכון להתנגדויות עתידיות. ככל שבני המשפחה יבינו טוב יותר את רצון יקירם ואת השיקולים מאחורי החלטותיו, כך תפחת נכונותם להיאבק בצוואתו לאחר פטירתו. כמובן, לא תמיד זה אפשרי בשל מורכבות היחסים המשפחתיים.


אם נסכם את חלק זה, עריכת צוואה מסודרת שתהיה "חסינה" בפני ניסיונות ערעור עתידיים, מחייבת היערכות מוקדמת, הקפדה על בהירות, קבלת ייעוץ משפטי מקצועי, ויצירת תשתית ראייתית שתבסס את תוקפה. בכל מקרה, אין דרך לשלול לחלוטין את האפשרות שמישהו ינסה להתנגד לצוואה, אך ניתן בהחלט להקטין את הסיכון לכך.



כיצד להתנגד לצוואה


לבדוק עמידה במגבלת הזמן להגשת התנגדות

החוק מגביל את פרק הזמן שבו ניתן להגיש התנגדות לצוואה. יש להגיש את ההתנגדות לרשם לענייני ירושה תוך 14 יום מפרסום הודעה בעיתון על הגשת בקשה לצו קיום צוואה. במקרים חריגים, ניתן לבקש הארכת מועד מבית המשפט. חשוב לעמוד במגבלת הזמן כדי שההתנגדות בכלל תישמע.


לאסוף ראיות התומכות בעילת ההתנגדות

כדי שההתנגדות תתקבל, יש לגבות אותה בראיות משכנעות התומכות בטענות נגד תוקף הצוואה. למשל, חוות דעת רפואית על מצבו המנטלי של המצווה, עדויות על השפעה בלתי הוגנת, התכתבויות או מסמכים המעידים על רצונו האמיתי של המנוח. ככל שיהיו יותר ראיות כבדות משקל, כך יגדלו הסיכויים שההתנגדות תתקבל.


להגיש את ההתנגדות בצירוף תצהיר

יש להגיש כתב התנגדות מנומק ומפורט לרשם לענייני ירושה, בצירוף תצהיר חתום בפני עורך דין המאמת את העובדות. בכתב ההתנגדות יש לפרט את הטענות נגד הצוואה, בהתבסס על העילות הקבועות בחוק (השפעה בלתי הוגנת, אי כשירות, פגמים בצוואה וכו'). מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מנוסה לצורך ניסוח נכון של ההתנגדות.


להכין את המסמכים הנוספים

יחד עם כתב ההתנגדות, יש לצרף מסמכים רלוונטיים נוספים כמו: העתק הצוואה, תעודת פטירה של המצווה, ייפוי כוח לעורך הדין (במידה ויש), קבלה על תשלום אגרה, ומסמכים התומכים בטענות ההתנגדות. חשוב להקפיד שכל האסמכתאות והנספחים הנחוצים יצורפו כדי שההתנגדות תיבחן לגופה.


להיות מוכנים לדיון בבית המשפט

לאחר הגשת ההתנגדות, הרשם יעביר אותה להכרעת בית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט יקיים דיון במעמד הצדדים, ישמע את טענות המתנגד ואת תגובת מבקשי הצוואה, ויכריע האם לקבל או לדחות את ההתנגדות. על המתנגד להתכונן היטב לדיון, לדעת להציג את נימוקיו בצורה משכנעת ולהיות ערוך לחקירה נגדית.


לשקול גישור ופשרה

התדיינות משפטית סביב צוואה יכולה להיות ממושכת, מתישה ויקרה, ולהעכיר את היחסים במשפחה. לעיתים, הדרך הנכונה יותר תהיה לנסות להגיע לפשרה ולהסדר מוסכם בין כל הצדדים, בין אם בדרך של גישור או משא ומתן. פשרה שתיתן מענה לצרכי כל הצדדים עשויה למנוע קרע משפחתי ולחסוך התדיינות משפטית ארוכה.


כלומר, התנגדות לצוואה היא הליך משפטי מורכב שמחייב עמידה בתנאים מסוימים, איסוף ראיות וייצוג משפטי הולם. עם זאת, לפני נקיטת ההליך חשוב לשקול את כל ההשלכות, הסיכויים והסיכונים הכרוכים בהתנגדות, ולבחון את האפשרות להסדר מוסכם שיהיה לטובת כל המעורבים.



לסיכום


בתחילת המאמר הסברנו מהי צוואה, ונגענו בחשיבות עריכתה הנכונה כדי למנוע מחלוקות עתידיות.

כמו כן, הגדרנו מהי התנגדות לצוואה, והבנו כי מדובר בהליך משפטי לפנייה לביהמ"ש בבקשה לבטל צוואה בעייתית. בהמשך, סקרנו את הסיבות העיקריות להגשת התנגדות לצוואה: (צוואה אינה הוגנת, אי-כשירות נפשית, השפעה פסולה פגמים טכניים).


לאחר מכן, פירטנו עצות מעשיות לצוואה "חסינה" בפני ערעורים עתידיים (ניסוח בהיר באמצעות בעו"ד מומחה לצוואות, נימוק סטיות מחלוקה שוויונית, וידוא כשירות, עירוב עדים אובייקטיביים, ושיתוף של המשפחה.)


בהמשך פירטנו מה יש לעשות במקרה של רצון להתנגד לצוואה (עמידה בדרישות סף, איסוף ראיות, כתב התנגדות +תצהיר, מוכנות לדיון משפטי).


לבסוף, הדגשנו את מורכבות הליך ההתנגדות, והמלצנו להיוועץ תמיד בעורך דין מומחה בתחום, שינתח כל מקרה לגופו וייעץ על דרך הפעולה הטובה ביותר בנסיבות העניין.


ככל ואתם עומדים בפני ניסוח צוואה או שיש לכם צורך בעו"ד מומחה צוואות, נשמח להעמיד את נסיוננו לרשותכם




Comments


bottom of page