top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תפרנקל אמסלם ושות'

חדלות פרעון לעומת פשיטת רגל - מהפכה בטיפול בחייבים בישראל

עודכן: 24 בספט׳



חייב בהליכי הוצאה לפועל

בעולם המודרני, קל מאוד למצוא את עצמנו שקועים בחובות. הלוואות, משכנתאות, וכרטיסי אשראי הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. דינאמיות התשלומים והקלות שהקידמה מאפשרת לנו גורמת לרבים לשקוע בחובות ולהתעורר מסנקציות כגון צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים ופעולות נוספות כאשר כבר החובות הופכים לבלתי ניתנים להחזרה.. אז מה עושים במצב שכזה? עד לא מזמן, התשובה הייתה פשיטת רגל - הליך ארוך, מסורבל ומשפיל שהותיר צלקות כלכליות וחברתיות עמוקות. אולם, בספטמבר 2019 נכנס לתוקפו חוק חדש ששינה את כללי המשחק: חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.


כניסתו של החוק החדש לחדלות פירעון ושיקום כלכלי


החוק החדש הגיע לאחר שנים של דיונים וויכוחים בכנסת ובוועדות השונות. הוא נולד מתוך ההבנה שהמערכת הישנה, שהתבססה על פקודת פשיטת הרגל משנות ה-80, לא מתאימה עוד למציאות הכלכלית והחברתית של המאה ה-21. היה צורך בגישה חדשה, המתמקדת בשיקום כלכלי ולא רק בענישה.


תחת החוק הישן, הליך פשיטת הרגל היה מסע ארוך ומייסר. חייבים נאלצו לעבור דרך מבוך בירוקרטי מסובך, כאשר כל נכסיהם מוקפאים ומועברים לידי כונס נכסים. ההליך התנהל בבית המשפט המחוזי, דבר שהפך אותו למסורבל ויקר. חייבים סבלו מהגבלות חמורות על פעילותם הכלכלית, כולל איסור על ניהול חשבון בנק רגיל. ההליך יכול היה להימשך שנים רבות, כאשר החייב נותר תחת עננה של חוסר ודאות וסטיגמה חברתית.


מה ההבדל בין חדלות פירעון לפשיטת רגל


דגש על שיקום לעומת ענישה


החוק החדש מציע גישה שונה לחלוטין. במקום להתמקד בענישה, הוא שם דגש על שיקום כלכלי. ההליך מוגבל לארבע שנים לכל היותר, ומתנהל בבית משפט השלום או בהוצאה לפועל, בהתאם לגובה החוב. החייבים מקבלים הפטר מיידי בתחילת ההליך, מה שמאפשר להם להתחיל בתהליך השיקום מיד. הם יכולים לנהל חשבון בנק רגיל ולהשתלב מחדש בחיים הכלכליים. החוק גם מכיר בכך שלעתים יש צורך לפנות חייבים מדירתם, אך עושה זאת בצורה מאוזנת יותר.



יתרונות וחסרונות


לחוק החדש יתרונות וחסרונות ברורים. מצד אחד, הוא מציע לחייבים דרך מהירה ויעילה יותר לצאת ממעגל החובות ולהשתקם כלכלית. הוא מפחית את הסטיגמה החברתית ומאפשר לאנשים להתחיל מחדש. מנגד, יש הטוענים שהחוק עלול להקל יתר על המידה על חייבים ולפגוע בזכויות הנושים. יש חשש שההפטר המהיר יעודד אנשים לקחת סיכונים כלכליים מיותרים. עבור הנושים, החוק מבטיח הליך מהיר יותר, אך גם מגביל את יכולתם לגבות את מלוא החוב.


חדלות פירעון כמה זמן


משך הזמן תלוי בהיקף החוב, כמות הנושים והשלב בו החלטתם להגיש את הבקשה. כמובן שגן לשאלת מקצועיות המייצג שלכם בתיק חשיבות רבה


האם כדאי הסדר חוב או חדלות פרעון


לרוב, העדפה תהיה ללכת בכיוון של הסדר חוב ולהגיע לפשרה והסדר תשלומים סביר מול הנושים. להסדר שכזה כדאי לבוא עם יכולת מיקוח וניסיון ומומלץ להיוועץ בנושא עם עורך דין הסדר חוב. אם הסדר החוב המוצע לכם אינו ריאלי אז כן, הליך של חדלות פרעון ושיקום כלכלי הוא דבר שצריך לשקול ברצינות.




לסיכום


בסופו של דבר, החוק החדש מייצג שינוי תפיסתי חשוב בהתייחסות לחובות ולחייבים בישראל.

הוא מכיר בכך שקשיים כלכליים יכולים לקרות לכל אחד, ושיש ערך חברתי וכלכלי בשיקום מהיר ויעיל.

עם זאת, ניווט בסבך החוקים והתקנות החדשות יכול להיות מאתגר. אם אתם מוצאים את עצמכם במצב של חובות כבדים, או אם אתם נושים המתמודדים עם חייב בהליכי חדלות פירעון, חשוב להתייעץ עם מומחים בתחום. חשוב גם לזכור שלהליך חדלות פרעון השלכות שונות על עתידכם הכלכלי ויש לקחת זאת החשבון. משרדנו מתמחה בליווי הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ונשמח לסייע לכם להבין את זכויותיכם ולנווט בהצלחה בתהליך המורכב הזה.

Comments


bottom of page