top of page
Gold Foil Texture
תמונה מנור פרנקל
עורך דין דוד אמסלם

  הטופס נשלח בהצלחה!  

לייעוץ משפטי מיידי

תמונת הסופר/תעו"ד דוד אמסלם

תהליך גיור מקוצר - אתגרים מרכזיים

עודכן: 10 ביולי


ברחבי העולם, חיים אנשים רבים המנהלים אורח חיים יהודי לכל דבר ועניין. הם מעבירים את רוב חייהם באמונה שלמה כי הם נצר למשפחה יהודית ולא פעם, זהו אכן המצב. 


בית דין לגיור
בית דין לגיור

עם זאת, רשויות הדת בישראל, עשויות לא פעם להציב רף מחמיר, בכל הנוגע לשאלת יהדותם של אזרחים ותושבים. 

רף זה יוצר פערים שיוצרים בתורם, מעמד שלם בישראל, של מי שיהדותם מוטלת בספק. למעמד זה השלכות משפטיות ואזרחיות מובהקות. לא פעם, ספק יהודים אינם יכולים לעבור התאזרחות מכוח חוק השבות, להינשא כדין ולעתים אפילו להיקבר כיהודים. 


כדי לספק מענה למורכבות זו, קיים אפיק מותאם לאלו שיהדותם מוטלת בספק. תהליך גיור מקוצר, המכונה גם "גיור לחומרא".


מסלול "גיור לחומרא" מאפשר להסדיר את מעמדם של פרטים בחברה הישראלית כיהודים, בתהליך פשוט יותר מהגיור המסורתי הרגיל. כאן, נפרט כיצד מתנהל תהליך זה ובאילו מקרים מומלץ להסתייע בעורך דין מומחה בתחום זה. 


מהו תהליך גיור מקוצר?

תהליך הגיור המקוצר הוא תהליך ייחודי בהלכה היהודית המיועד לאנשים שיהדותם מוטלת בספק. במובנים רבים, זהו לא גיור של ממש, אלא למעשה תהליך שנועד לאשרר את זהותו היהודית של האדם כדי לסלק כל ספק. תהליך זה הינו גיור מזורז המממש את עקרון החזקה ההלכתי. 


היינו, העיקרון המנחה בהלכה, כי אדם שהוחזק כיהודי, והוא ומשפחתו וקהילתו ראו בעצמם כיהודים לאורך הדורות, ייחשבו כיהודים, ומעמדם ייוותר ללא שינוי עד שיוכח אחרת. לכן, במקרים אלו יספיק הגיור המקוצר.


כדי שתהליך זה ייחשב תקף תחת החוק, יש לעמוד במספר תנאים:

  • על האדם לעמוד בתנאי הסף לחזקה זו. אלו שאין ערובה ו/או אסמכתאות לכך שכלל הם משתייכים לקהילה המחזיקה עצמה כיהודית לא יוכלו לעבור תהליך גיור מקוצר.

  • על האדם להביע רצון כן להתגייר ולשכנע בכך את בית הדין.

  • על האדם להתחייב לקיים את מצוות ההלכה ומנהגי היהדות.

  • על האדם להיות בעל הבנה בסיסית ביהדות שתיבחן על ידי רב שהוסמך לכך.

מבחינה הלכתית, הגיור בהליך מקוצר נחשב לתקף ויעיל, והוא משמש למעשה להסרת כל ספק באשר למעמדו היהודי של הפרט, כדי לאפשר לו להשתתף באופן מלא בחיים ובקהילה היהודית. 


המשמעות המשפטית של הכרה בהליך גיור מזורז רלוונטית במיוחד בישראל, שבה ענייני מעמד אישי מתנהלים על פי הדין הדתי. 


תעודת גיור המתקבלת בהליך זה מוכרת על ידי הרבנות הראשית לישראל, ומאפשרת ליחיד להירשם כיהודי, להתאזרח מכוח חוק השבות ולהינשא בתוך הקהילה היהודית.



כיצד מתבצע תהליך גיור מקוצר בפועל?


על מנת לעבור תהליך גיור מזורז, יש לעבור לימוד מעמיק, על מנת להפגין בקיאות בחגי ישראל, התפילות, אורח החיים היהודי והמצוות. עם זאת, ברוב המקרים תהליך לימוד זה קצר ומהיר בהרבה מזה שבהליך המסורתי. בסופו, תתבצע ברית מילה וטבילה במקווה ללא ברכה.



המשמעות ההלכתית של תהליך הגיור המקוצר


מבחינה הלכתית, תהליך גיור מקוצר נחשב לתקף לכל דבר ועניין. ככל שמדובר אכן, באדם שיהדותו מוטלת בספק אך עומד בתנאי החזקה כיהודי, הרי שהאדם ייחשב כיהודי כשר מיד לאחר השלמת הגיור. 


משמעות הדבר מבחינת ההלכה, היא, כי האדם רשאי להינשא לבני זוג מהקהילה היהודית, להיקבר כיהודי, וחייב בכל המצוות. מעבר לכך, המשמעות ההלכתית של גיור בהליך מקוצר משתרעת על ענייני מעמד אישי והכרה משפטית. 



המשמעות המשפטית של תהליך גיור מקוצר


להכרה בגיור בהליך מקוצר יש משמעות משפטית בהקשרים שונים, בעיקר בישראל שבה ענייני מעמד אישי מתנהלים על פי הדין הדתי. תעודת גיור המתקבלת בהליך זה, מוכרת על ידי הרבנות הראשית לישראל, ומאפשרת ליחיד להירשם כיהודי במרשם האוכלוסין


במקרים חריגים בהם אושר מסלול גיור מקוצר לכאלו שאינם אזרחים ישראלים או תושבי קבע במדינת ישראל,  (וזאת באמצעות ועדת חריגים) יש משמעות לגיור זה מבחינת היכולת להתאזרח בישראל מכוח חוק השבות.



האם נדרש ליווי משפטי בתהליך זה?


ככל שהליכי גיור לחומרא מתבצעים במוסדות הממלכתיים, משרד הפנים עשוי להכיר בגיור והתהליך במשרד הפנים יעבור בצורה זורמת.  


ואולם, עם זאת, ברוב המקרים, הדרך היחידה לבצע את הגיור, היא דווקא בבתי הדין הפרטיים. כגון, כאשר מדובר באדם שאינו אזרח ישראלי או תושב קבע. או למשל כאשר מדובר באדם שלא מסוגל לעמוד ברף הדתי ההלכתי המחמיר שדורשים בתי הדין הממלכתיים. שכן, לעיתים קרובות נדרשים גם בני משפחת המתגייר או בן זוגו לעמוד בקריטריונים ותנאים הלכתיים ודתיים על מנת שלא להיפסל על ידי בתי הדין הממלכתיים במהלך הליך הגיור, ולפעמים אף בסופו, לאחר כמה שנים בתוככי התהליך.


לעומת בתי הדין הממלכתיים אשר מערימים תנאים ודרישות, שברוב המקרים, המתגייר הממוצע לא יכול לעמוד בהם. בבתי הדין הפרטיים העיקרון הרווח יותר הוא הצמדות לפרמטרים ההלכתיים עצמם, ובצורה טהורה יותר. לפיכך מועמדים רבים לגיור מעדיפים לפנות דווקא לאפיק זה, שמאפשר להם להתגייר הלכה למעשה.


כשמדובר בבתי הדין הפרטיים, תהליך ההכרה מול משרד הפנים,  יותר מורכב, שכן על אף פסיקות בג"ץ מפורשות המחייבות את משרד הפנים, להכיר בגיור שנעשה כדין בבית דין פרטי בעל מעמד מבוסס, ועל אף שמבחינה הלכתית - המתגייר הוא כעת יהודי כשר לכל דבר ועניין, עדיין, משרד הפנים עלול להקשות על ההכרה בתעודת הגיור ולא להכיר באופן אוטומטי בדיינים או בבתי הדין שביצעו את הליכי גיור מחוץ לתהליך הממלכתי. 


לפיכך, לעיתים קרובות, ידרש לנהל הליך מתאים במסגרת משרד הפנים, וככל שעולה הצורך גם לנהל הליך משפטי מול משרד הפנים בכדי לחייב אותו להכיר בגיור.


במקרים אחרים, גם שאלת יהדותו של האדם עשויה להיעשות מורכבת, כאשר בתי דין מסוימים עשויים שלא להכיר באדם אף כספק יהודי. במקרים אלו, יידרש תחקיר מעמיק וליווי של עורך דין משרד הפנים המומחה לדיני מעמד אישי, מחד. ובקיא גם בהלכה היהודית בכל הקשור לגיור, מאידך. 


עניין נוסף שחשוב לקחת בחשבון, הוא כי משרד הפנים עשוי להכיר אך ורק בגיורים פרטיים שנעשו בבתי דין שצוינו במפורש בפסיקות בית משפט. לכן, חשוב לבחור בעורך דין הבקיא לעומק בפסיקות אלו.


השלב המומלץ בו חשוב לפנות אל עורך דין, הוא, מבעוד מועד, עוד לפני שניגש לתהליך הגיור, וזאת על מנת להבטיח שנעשה זאת תוך כדי שנכין תשתית משפטית והלכתית שתבטיח את עמידתנו בקריטריונים שהציבו החוק ובתי המשפט, ובכך נמנע סיבוכם מיותרים בהמשך הדרך. 


חשוב שנוודא כי עורך הדין שנבחר לייצוג בתהליך הינו בעל ידע או רקע הלכתי בנוסף למומחיותו בדיני המעמד האישי, שכן לעתים קרובות עשויים הגורמים הרשמיים במשרד הפנים לנצל חוסר ידע הלכתי בנושא הגיור על מנת לדרוש דרישות שאין בסמכותם לדרוש.


לעיתים ינסו במשרד הפנים אף לבלבל את עורכי הדין עצמם כאשר יציגו קשיים או מורכבויות הלכתיות לכאורה, שאין בהן ממש, קשיים אשר לשיטתם יצביעו על "בעיות" בהליך הגיור או בכנות הגיור. 


במצב זה, נדרש לפעול באופן משפטי מדוייק, וחשוב לנהל את התהליך במדוייק עוד מתחילתו, שכן גם טעות קטנה שנעשתה בתום לב, עלולה להפוך את העניין לקשה ומורכב הרבה יותר. 


למשרדנו מגיעים לא פעם תיקים שכבר שהפכו למורכבים ומאתגרים במיוחד, דווקא משום שבתחילת הדרך נעשו ניסיונות על ידי עורך הדין שטיפל בתיק לעמוד בדרישות מסויימות שהציב משרד הפנים, דרישות שלמעשה אסור היה להיענות להן. מענה לדרישות אלו הוא שהביא בפועל למלכוד או מבוי סתום של המבקש / המתגייר, מול הרשויות בהמשך התהליך.

לפיכך חשוב, כאמור, לנהל את התהליך במדוייק עוד מתחילתו, כאשר ידע מקיף בהלכה היהודית יחד עם הבנה משפטית מאפשר לעורכי דין המייצג את המתגייר להתמודד עם האתגרים שמציב משרד הפנים בתחום הגיור, ולהקל על התהליך. 




לסיכום:

תהליך גיור מקוצר משמש כלי יקר ערך, להסדרת מעמד עבור קבוצה בלתי מבוטלת בישראל. זוהי דרך יעילה ומהירה לאשר את זהותם היהודית ולזכות בכל הזכויות הנגזרות ממעמד זה. 


כדי להבטיח שהתהליך יעבור על הצד הטוב ביותר, חשוב להיוועץ בעורך דין משרד הפנים המתמחה בתחום. 

משרד עורכי הדין פרנקל אמסלם מביא עמו בקיאות נרחבת בהליכי גיור, ידע תורני והלכתי מעמיק ומקיף, ומעל לשני עשורים של ניסיון משפטי.  


אתה מוזמן לפנות אלינו בכל שאלה בנושא המעמד האישי - בפרט בתחום הליכי הגיור, כדי להבטיח את  זכויותך, ולהתמודד מול האתגרים בתחום זה יחד איתנו.


Commentaires


bottom of page